تاریخ انتشار :یکشنبه ۲۸ مرداد ۹۷.::. ساعت : ۵:۰۵ ب.ظ
فاقددیدگاه

از غیبت ۶ عضو شورا بعد از ۲ هفته تعطیلی تا بحرانی بودن وضعیت مالی شهرداری

هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران با غیبت 6 نفر از اعضا پس از دو هفته تعطیلی برگزار شد.

به گزارش قائم آنلاین، هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران پس از دو هفته تعطیلی  و با غیبت ۶ عضو (زهرا نژاد بهرام، احمد مسجد جامعی، شهربانو امانی، محمد علیخانی، مرتضی الویری، آرش میلانی) و حضور ۱۵ نفر آغاز به کار کرد.

در ابتدای جلسه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در تاریخ نگاری به ۲۸ مرداد اشاره کرد و گفت: امام باقر علیه السلام را می توان تبلور پیوند شور وشعور در مکتب شیعه دانست، ایشان نخستین امام شیعه بود که جلسات منظم و کرسی های دین پژوهشی وعقل پژوهی را تاسیس کرد و با تربیت شاگردان برجسته پایه گذار فقه و کلام مدون اسلامی گردید، اقدام بزرگ دیگر امام باقر تاسیس سنت حسنه وقف جهت برپایی عزاداری سالار شهید اباعبداله الحسین بود، که طبق وصیت ایشان هرسال در مناسک گردهمایی حج در سرزمین منا، خیمه عزاداری سالار شهیدان برپا شد تا صدای مظلومیت حسین(ع) در سراسر جهان اسلام طنین انداز شود، پیام سیره امام باقر علیه السلام به شیعه، پیوند زدن عقلانیت، علم و شعور با عواطف، هیجان و شور است تا بتواند در جامعه تحول مثبتی را ایجاد کند.

وی ادامه داد:  با توجه به تعطیلات تابستانی شورا، لازم است ضمن گرامیداشت روزخبرنگار و تقدیر از زحمات بی دریغ اصحاب رسانه که سفیران روشنگری و حقیقت در جامعه محسوب می شوند، درگذشت مرحوم دوزدوزانی رییس دوره نخست شورای شهر تهران را به خانواده ایشان تسلیت بگویم، از ایشان اثری گرانسنگ در قالب ترجمه منظوم قرآن کریم باقی مانده است که امیدواریم مورد استفاده عمومی قرار گیرد.

این عضو شورای شهر تهران افزود: همچنین در سالگرد ایام آزادی آزادگان قرار داریم؛ رهایی اسرای سرافراز جمهوری اسلامی ایران از بند ارتش بعثی عراق، یکی از دستاوردهای صلح پایداری بود که امام خمینی سنگ بنای آن را نهادند ودر زمان رهبری آیت الله خامنه ای، میوه های آن، کام مردم ایران را شیرین کرد، آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از زیباترین و خوشترین لحظات زندگی خود را زمان اعلام خبر آزادی اسرا از عراق عنوان می کردند و امروز آزادگان عزیز از افتخارات ایران اسلامی است.
هاشمی افزود:مناسبت دیگر امروز سالگرد کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد علیه دولت مردمی مرحوم مصدق می باشد که با رفتار ضدایرانی ترامپ در تشکیل گروه اقدام علیه ایران مقارن شده است، حافظه ایرانیان به خوبی به یاد دارد که نهضت ملی کردن نفت از نقاط درخشان و موفق همدلی و همراهی اقشار مختلف جامعه است و در آن از علما تا ملی مذهبی ها و از نخبگان تا توده های عمومی جامعه، همه وهمه برای بدست آوردن استقلال اقتصادی و رفع تسلط بیگانگان برای سرمایه های کشور همدل شدند و در ملی کردن صنعت نفت، نتیجه این همدلی و وحدت را مشاهده کردند.
این عضو شورا گفت: اما بیگانگان در برابر این وحدت، ساکت نماندند و با سیاست تفرقه و ایجاد جدایی در صفوف جامعه و توسل به خشونت و توطئه، توانستند دولت مردمی مصدق را در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ساقط کنند، این از افتخارات جریان روشنفکری و ملی ایران است که در برابر استعمار و دخالت خارجی ایستاد و کسانی که امروزه جریانات روشنفکری و وطن‌دوست را وابسته به بیگانه و خائن معرفی می کنند، در واقع جبهه خودی را تضعیف و متفرق می کنند، باید بدانیم، جریان اصیل روشنفکری وملی – مذهبی ایران در دفاع از منافع ملی و کیان وطن، در کنار جریان مذهبی و سنتی ایستاده ومی ایستد.

هاشمی گفت:امروز نیز کشور با توطئه مشابهی از سوی بیگانگان بویژه مثلث شوم آمریکا، اسراییل و برخی دولتهای عربی مواجه است، ما باید این هنر را داشته باشیم با همدلی ، وحدت و همصدایی ، در موضوع بدعهدی آمریکا و زیاده خواهی بیگانگان، صفی یکپارچه ومتحد را در درون جامعه ایجاد کنیم. عبرت ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ نشان داد سخنان تفرقه آمیز و وحدت شکن، در هر تریبون ولباس و پلاکاردی، بازی در زمین دشمنان کشور است.

وی ادامه داد:  برخی از دیدگاههای افراطی در فضای مجازی، با تفسیر نادرست سخنانم در همایش آسیبهای اجتماعی درصدد ایجاد تفرقه و خوراک برای رسانه های بیگانه هستند، زمانی که رهبرمعظم انقلاب خودانتقادی می کنند، چرا باید سایر مسئولان از انتقاد مصونیت داشته باشند و زمانی که ایشان به صراحت نگرانی خود را از کوچک شدن سفره مردم واقشار آسیب پذیر بیان می کنند چرا باید در مورد خطر ازدیاد فقر در جامعه بی تفاوت ماند و ابراز نگرانی نکرد؟
هاشمی افزود:باید بدانیم همه ما با هرسلیقه وگرایش سیاسی در کشتی جمهوری اسلامی ایران هستیم و هر آسیبی به این جامعه وکشور وارد شود، دامنگیر همه ما خواهد شد، پس بر طبل تفرقه واختلاف نکوبیم و امروز فرصت را برای خدمت به مردم وکاهش نارضایتی جامعه غنیمت شماریم شاید فردا دیر باشد.

شکل گیری مافیای منفعت گرای در شهر/ استثمار کودکان به عنوان زباله گرد

در ادامه این جلسه مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در تذکرات پیش از دستور اظهار داشت: بازیافت زباله و منابع سرشار اقتصادی ناشی از این طلای کثیف،سبب شده است تا ما شاهد شکل گیری مافیای منفعت گرای کثیفی باشیم که نه فقط محیط زیست شهر را قربانی مطامع و منافع مادی خود می کند،بلکه با بهره کشی و استثمار کودکان کار،اتباع بیگانه و آسیب دیدگان اجتماعی را به عنوان زباله گرد به خدمت می گیرد تا از جمع آوری و بازیافت زباله ها،کیسه ی منافع خود را پر تر کند.
عضو شورای شهر تهران گفت: فقدان نظارت دقیق و واگذاری مجوز جمع آوری زباله به پیمانکارانی که کودکان محروم را که برای نان ناچارند کار کنند سبب شکل گیری مراکز مجاز و غیر مجاز بازیافت زباله در حاشیه مناطق جنوبی تهران شده است و متاسفانه در این مراکز همچون گود محمود آباد و دیگر گودها عده ای از هموطنانمان و اتباع بیگانه در بدترین شرایط زیستی در میان کوهی از زباله هم کار می کنند و هم متاسفانه زندگی!
فراهانی افزود:این شرایط زندگی و کار که ناشی از فقر شدید است، متاسفانه با رشوه خواری و باج گیری برخی کارکنان و ماموران فاسد شهرداری تهران تشدید می شود و کودک کار ۹ ساله ای که ۲۰ ساعت زباله جمع می کند تا آخر ماه حداقل درآمد را داشته باشد،گاها ناچار می شود تا نیمی از درآمد اندکش را به ماموران فاسد شهرداری باج دهد.
این عضو شورا گفت: ما به عنوان نمایندگان مردم تهران از کودکان کار تا کارگزاران و مدیران می بایست نسبت به کیفیت و شرایط زندگی یکایک شهروندان این شهر مسئولانه برخورد کنیم و در مسیر بهبود کیفیت زندگی در همه محلات شهر و برای همه شهروندان اقدامات لازم را پیگیری کنیم. این کودکان عزیز اگر ژنِ خوب ندارند،اما در انسانیت،مسلمان بودن و حق حیات و تعالی با یکایک ما برابر و برادرند و ما در برابر شرایط آنها مسئولیم. بر همین اساس به‌ عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند ۳ ماده ۷۱ قانون شوراهای اسلامی کشور،درباره « لزوم توجه به حقوق کودکان کار و افراد بکارگرفته شده توسط پیمانکاران بازیافت» به شهرداری تهران تذکر می دهم.
فراهانی افزود: امیدوارم با اقدام به موقع، موثر و اهتمام جناب افشانی ،شهردار تهران و حسن استفاده از ظرفیت سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در همکاری با حوزه معاونت خدمات شهری و محیط زیست شاهد توجه به حقوق کودکان کار و بهبود شرایط بکارگیری، محیط کار و زندگی این گروه از شهروندان باشیم.

۵۰درصد اتوبوس‌های سامانه ۵ اتوبوسرانی تهران متوقف هستند

افشین حبیب‌زاده در هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری به شهردار تهران گفت: حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیریت شهری است و برنامه‌ریزی استفاده بهینه از امکانات موجود نیز از وظایف اصلی شورای شهر و شهرداری است.
رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران به بازدید اخیر خود از سامانه ۵ اتوبوسرانی تهران اشاره کرد و گفت: ۲۳ مردادماه که از سامانه ۵ شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بازدیدی داشتم ، مشاهده کردم که با توجه به کمبود وسایط حمل و نقل عمومی و فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران از تعداد ۱۲۲ دستگاه اتوبوس این سامانه با دلایل مختلف بیش از ۵۰ درصد اتوبوسهای این سامانه در توقفگاه متوقف هستند.
نایب رییس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر ادامه داد: برای نمونه طبق مشاهداتم تعداد ۲۰ دستگاه اتوبوس بی آر تی به گفته عوامل سامانه به علت وضعیت خاص جغرافیایی و توپوگرافی منطقه ۵ و فرسودگی قابلیت استفاده را ندارند و به مدت ۲ سال در زیر آفتاب و برف و باران قرار دارند. در حالی که کمبود اتوبوس در تمامی خطوط اتوبوسرانی شهر تهران مشهود است. همچنین با توجه به مشاهدات عینی تعداد ۲۹ دستگاه اتوبوس این سامانه به جهت نقص فنی در توقفگاه این سامانه متوقف بودند، علاوه بر اینها تعداد ۱۶ دستگاه نیز در قسمت تعمیرگاه این مرکز موجود بودند. بنابراین با یک حساب سرانگشتی می توان به این موضوع پی برد که عملاً ۵۰ درصد اتوبوسهای این مرکز در حال حاضر غیر فعال می باشند که می‌شد جلوی این هدر رفت امکانات و سرمایه را گرفت و همچنین موجب رضایتمندی مردم شهر تهران شد.
حبیب‌زاده گفت: تعداد ۳۳ دستگاه اتوبوس جابجایی مدارس کودکان استثنایی و معلولین متعلق به بخش خصوصی بعد از پایان سال تحصیلی در خرداد ماه تا شروع مجدد سال تحصیلی جدید بدون هیچ استفادهای در این توقفگاه متوقف هستند که می‌توان از این ظرفیت برای تقویت و جبران کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی با مدیریت صحیح استفاده کرد که متاسفانه مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار منتهی به تیرماه از تعداد ۱۱۸۹ دستگاه اتوبوس تندرو، تعداد ۵۵۲ دستگاه به دلایل مختلف متوقف هستند، اظهار کرد:درخواست دارم این تذکر به شهردار تهران جهت رسیدگی و رفع این معضل و ارایه نتیجه به شورا ابلاغ شود.

اعضای شورای شهرتهران به ورود بازنشستگان به مجمع مترو رای ندادند

در هشتادمین جلسه شورا بررسی لایحه شهرداری در خصوص معرفی ۳ نفر افراد مطلع و صاحب نظر جهت عضویت در مجمع عمومی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) موضوع ردیف ۲ ماده ۸ اساسنامه شرکت مذکور در دستور کار قرار گرفت.

افشین حبیب زاده رییس کمیته عمران شورا در تشریح این امر گفت: آقایان اکبر ترکان، شافعی و شاهپور رستمی از طرف شهرداری برای این مهم معرفی شدند که ما پیشنهاد جایگزینی آقای علیخانی به جای یکی از این افراد(ترکان) را داریم .

در ادامه محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورا گفت: مترو یکی از موارد گره گشای ترافیک است لذا اگر بتوانیم رییس کمیسیون حمل و نقل را به عنوان ناظر در مجمع مترو داشته باشیم قطعا دغدغه های دوستان را بهتر می تواند منتقل کند .

سید حسن رسولی نیز گفت: ماده ۷ اساسنامه شرکت مترو که به صراحت گفته است، اعضای مجمع به پیشنهاد آقای شهردار و تصویب اعضای شورا انتخاب می شوند  و لذا با توجه به نص صریح اساسنامه کمیسیون و شورا نمی تواند کسی را کم یا زیاد کند البته می تواند رای ندهد.

وی ادامه داد: مجمع در قانون تجارت یکی از ارکان شرکت و رکن اصلی است عضویت یک نفر عضو شورا در مجمع ای که ماهیت اجرایی و عملیاتی دارد به معنای دخالت شورا در اجرا است و بر اساس ماده ۷۱ قانون شورا ها خلاف است و نباید مرتکب خلاف شویم . شورا ناظر است اما نه از راه عضویت در مجامع عملیاتی .

حبیب زاده در ادامه گفت: آقای فروزش عضو شورای شهر در دوره اول  عضو مجمع مترو تهران بودند .

در ادامه محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: توجه شما را جلب می کنم به اینکه مجمع یک نهاد سیاست گذار است و نیاز به افراد با تجربه زیاد دارد.

وی ادامه داد: مجمع در سال دو بار برگزار می شود و لذا وقت و توان زیادی هم از افراد نمی گیرد. برای همین وجود افراد با تجربه که در سیاست گذاری کلان نیز تبحر دارند می تواند مفید به فایده باشد همچنین کار اجرا را نیز باید به جوانان سپرد.

پور سید آقایی اظهار داشت: زمان آقای نجفی آقایان ترکان و شافعی برای این مجمع معرفی شدند که به دلیل تجربه بالای آنها آقای نجفی نسبت به حضور آنها در این مجمع اقدام کرده بود. در این دوره نیز مجددا آقایان ترکان، شافعی به همراه آقای رستمی معرفی شدند که می‌توانند کار موثری را در مترو همراه با راهنمایی جوانان انجام دهند.

وی تاکید کرد: اجازه دهید که مجمع با افراد جدید تشکیل شود و در خصوص اضافه شدن رئیس کمیسیون حمل و نقل نیز که پیشنهاد کمیسیون بوده مغایر قانون است چرا که درماده ۹۵ قانون شوراها  به صراحت آمده که شورا در عزل و نصب‌ها نباید دخالت کند اما باز هم اگر شورا اصرار دارد که این موضوع مغایر قانون نیست ما نیز می‌پذیریم.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک نفر از سه نفر پیشنهادی یعنی رستمی را به عنوان عضو مجمع عمومی مترو انتخاب کردند و دو نفر دیگر رای نیاوردند.

انتخاب پر حاشیه هیات عامل سازمان تاکسیرانی

در این جلسه همچنین بررسی لایحه شهرداری در خصوص پیشنهاد و معرفی اعضای اصلی و علی البدل هیات عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز در دستور قرار گرفت.

افشین حبیب زاده در توضیح این دستور گفت: پیشنهاد کمیسیون این است که این موضوع مسکوت بماند علت این است که در گذشته با آقای نجفی مکاتبه شده بود ولی هم اکنون با آقای افشانی مکاتبه ای در این زمینه صورت نگرفته است.

در ادامه حسن رسولی گفت: ما  نباید حتی یک روز سازمان ها  و شرکت ها را بلاتکلیف بگذاریم و لذا باید هر چه سریعتر در این خصوص تصمیم گیری کنیم.

در ادامه محسن پور سید آقایی نیز گفت: اداره شهر و موفقیت و شکست شهرداری موفقیت و شکست شورا است. اینکه ما تاکسیرانی را ۶ ماه معطل بگذاریم که کار اجرا پیش نمی رود.

تاکسیرانی ۶ ماه است هیات مدیره ندارد

پور سید آقایی افزود: اعضای هیات مدیره سازمان تاکسیرانی همواره با یک سیکل مشخص انتخاب می شدند که معاون شهردار، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی و یک عضو از بیرون که این بار نیز ما این رویه را رعایت کردیم. این چه پیچیدگی دارد که ۶ ماه است انتخاب هیات مدیره سازمان تاکسیرانی معطل مانده است.

در ادامه پیشنهاد مسکوت ماندن این موضوع مطرح شد که از سوی اعضای شورا رای نیاورد.

لذا رای گیری برای انتخاب اعضای هیات عامل انجام شد که از میان محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، قنادان مدیر عامل سازمان تاکسیرانی ، مرضیه حصاری و امیر روحی همه جز معاون شهردار انتخاب شدند.

تنها ۴۹ درصد منابع بودجه مصوب۳ ماهه شهرداری تحقق یافته است

سید حسن رسولی در جلسه امروز شورای شهر تهران در ارائه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه اردیبهشت و خرداد ماه امسال در ارزیابی کلی گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی دو ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۲۹هزار و ۴۹ میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند، اما در دو ماه اردیبهشت و خرداد ماه ۱۳۹۷ شهرداری تهران توانست با تحقق ۴۸ درصد منابع ،مبلغ ۱۳هزار و ۹۹۹ میلیارد ریال را تحصیل کند و با ثبت تنها ۱۱ درصد مصارف خود مبلغ ۳هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه ثبت شده در دفاتر حسابداری را به عنوان گزارش هزینه دو ماه اردیبهشت و خرداد ارائه کند.

وی ادامه داد: تحقق ۴۸ درصد دریافت ها، بیانگر آن است که شهرداری با ۵۲ درصد کسری عملکرد در تامین منابع مواجهه بوده و ثبت میزان ۱۱ درصد مصارف بیانگر فاصله زمانی در نحوه ثبت رویدادهای مالی شهرداری است.

خزانه دار شورای شهر درباره عملکرد درآمد نیز اظهار کرد: در این بخش شهرداری تهران در این دو ماه با کسری عملکرد ۱۴ میلیارد ریال نسبت به بودجه مصوب مواجه بوده ، که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش واگذاری دارائی های سرمایه ای است، در حالی که شهرداری مکلف به تامین ۴۳ درصد منابع از این محل بوده اما شاهدیم تنها توانسته مبلغ ۵هزار و ۱۳۸ میلیارد ریال از منابع خود را در این دو ماه از این محل تامین کند.

رسولی با تاکید بر اینکه شهرداری در عملکرد درآمدی (اردیبهشت و خرداد) کسری عملکرد ۵۸ درصدی دارد، اعلام کرد: این امر که متاثر از تلاطمات بازار ارز و سکه بوده است بر روند تامین منابع شهرداری از محل عوارض برپروانه های ساختمانی،درآمد حاصل از تغییر کاربری ها و عوارض بر مازاد تراکم در حد مجاز تاثیر مستقیمی داشته است.

وی ادامه داد: در بخش درآمدها شاهد عملکرد ۸ میلیارد ریالی در مجموع دو ماه(اردیبهشت و خرداد) هستیم که نسبت به مصوب شورا با کسری عملکرد ۴۱ درصدی در این بخش مواجه هستیم، در حقیقت نوسانات اقتصادی این بخش از منابع شهرداری را نیز دستخوش تغییر کرده است و ما شاهد کاهش میزان تحقق درآمدهای شهرداری به محدوده پنجاه درصد هستیم.

به گفته رسولی در بخش منابع حاصل از دارائی های مالی شاهد کسری عملکرد۲هزار و۴۱ میلیارد ریالی شهرداری در تامین منابع ناشی از استقراض مبتنی بر وام و سایر شیوه های تامین مالی هستیم. بنابراین بر همین اساس در دو ماه منابع حاصل از دارائی های مالی به جای آنکه سهم ۱۰ درصدی از منابع این دو ماه را طبق مصوبه شورا به خود اختصاص دهند، با خویشتن داری شهرداری در استقراض و ایجاد بدهی جدید برای شهر در مقایسه با بودجه مصوب سهمی نزدیک به ۵ درصد از منابع دو ماه را به خود اختصاص داده اند.

خزانه دار شورای شهر تهران، ادامه داد: این گام می تواند آغازی بر پایان دادن به چرخه ایجاد بدهی برای اداره شهر و شهرداری که همه ما باید دست به دست هم دهیم و از طریق مدیریت مصارف و کاهش هزینه ها از ایجاد بدهی جدید برای اداره شهرداری و شهر اجتناب کنیم.

رسولی در بخش عملکرد هزینه اردیبهشت و خرداد گفت: در این بخش با کسری عملکردی ۲۳ میلیارد ریالی نسبت به بودجه مصوب مواجه ایم که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش تملک دارائی های سرمایه ای یعنی پروژه ها و هزینه های توسعه شهر است. در حالی که شهرداری مکلف به هزینه ۴۳ درصد منابع در این محل در این دو ماه است ما شاهدیم تنها مبلغ ۱۳۴ میلیارد ریال معادل ۴درصد از مصارف دو ماه را در بخش تملک دارائی های سرمایه ای هزینه کرده است.

وی ادامه داد: در بخش مصارف هزینه ای که عمدتا به نگهداشت شهر، حقوق و دستمزد و هزینه های اجتناب ناپذیر شهرداری اختصاص می یابد ما شاهد عملکرد ۲هزار و ۹۴۱ میلیارد ریال هستیم که ۸۹ درصد کل مصارف شهرداری در اردیبهشت و خرداد ماه ۱۳۹۷ را از آن خود کرده است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: در بخش مصارف تملک دارائی های مالی یا همان هزینه های بازپرداخت وام ها،تسهیلات و دیون ما شاهد عملکرد ۷۹ میلیارد ریالی در دو ماه اردیبهشت و خرداد ماه هستیم. البته مطمئنا هزینه های قطعی و پرداختی بیش از ارقامی است که در گزارش شهرداری به آن اشاره شده است و این امر متاسفانه ناشی از عدم ثبت به روز اسناد پرداختنی بوده که لازم است شهرداری تهران تمهیدات لازم برای روز آمد کردن ثبت اسناد مالی و ارائه گزارشات دقیق را مورد توجه جدی قرار دهد.

رسولی درباره عملکرد سه ماهه نخست امسال نیز اظهارکرد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده در برش عملکردی سه ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۴۳هزار و ۵۷۳ میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند، اما در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران توانست با تحقق ۴۹درصد منابع ،مبلغ ۲۱هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال را تحصیل و هزینه کند.

وی ادامه داد: تحقق ۴۹ درصد منابع و مصارف بودجه مصوب نشانگر آن است که شرایط اقتصادی به گونه ای نبوده است که شهرداری بتواند مسیر مبتنی بر تعادل و انظباط بودجه ای را طی کند، بر همین اساس ما باید تدابیر ویژه ای برای مقابله با بحران های مالیه شهری بیاندیشیم تا روند خدمت رسانی به شهروندان معزز تهرانی دچار وقفه و تاخیر نگردد.
رسولی ابراز امیدواری کرد این روند گزارش دهی حسابهای درآمد و هزینه شهرداری که برابر قانون آغاز شده است زمینه های انضباط مالی و حاکم شدن قانون بر رویکردهای مالی و معاملاتی شهرداری را تقویت کند و شهروندان را از روند مالیه شهری و آنچه در بخش مالی شهرداری می گذرد آگاه نماید و این آگاهی زمینه ساز پرسشگری و تقویت نظارت شهروندان بر شهرداری را فراهم سازد.
وی گفت: مطمئنا تغییرات و تحولات اقتصادی بر عملکرد مالی شهرداری تهران تاثیرات مستقیم و غیر قابل انکاری دارد و این امر شهرداری را با چالش تامین منابع برای اداره شهرداری و تامین هزینه های نگهداشت و توسعه شهر مواجه خواهد کرد و ضروری است به منظور مدیریت اثرات این چالش ها از سوی شهردار تهران در تعامل و همراهی با همکارانم در شورای اسلامی شهر تهران تدابیر و راه حل های مناسبی در مدیریت هزینه ها و تلاش برای کاهش هزینه های غیر ضروری تبیین و ملاک عمل قرار گیرد.

وضعیت مالی شهرداری بحرانی است

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در هشتادمین جلسه علنی شورای شهر تهران پس از استعماع گزارش خزانه دار شورای شهر تهران به بررسی وضعیت مالی شهرداری تهران اشاره کرد.

وی در خصوص وضعیت مالی شهرداری تهران گفت: وضعیت مالی شهرداری تهران بحرانی است به گونه ای که تنها نیمی از بودجه شهرداری محقق شده و ما اگر بر این اساس جلو برویم از بودجه ۱۷ هزار و پانصد میلیارد تومانی حداکثر حدود ۹ هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: این بدین معنا است که تنها می توان هزینه های نگهداشت شهر را تامین کرد و ما شاهد تعطیلی پروژه های شهری هستیم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران تصریح کرد: طبیعی است که عزیزان معاونت برنامه ریزی باید در اسرع وقت گزارش تحقق پذیری بودجه را بدهند تا بر آن اساس اصلاحیه بودجه را ارائه دهیم.

فراهانی با ارائه پیشنهاد افزود: برای عبور از این وضعیت دو روش داریم؛ اولی کاهش هزینه ها در شهرداری تهران؛ با جدیت معتقدم سی درصد هزینه ها را می توان کاهش داد و دوم فراخوان جنبش جذب سرمایه ها در شهرداری تهران که متاسفانه در گذشته شاهد جذب هیچ سرمایه بزرگی در شهر تهران نبوده ایم.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر وضعیت مالی شهرداری تهران گفت: نیاز است تا این موضوع را جدی بگیریم. متاسفانه عزم لازم در دولت محترم نیست زیرا با پیشنهاد تعطیلی اخذ ارزش افزوده توسط وزارت صمت مواجه هستیم که حدود هزار و پانصد میلیارد تومان هزینه ها در شش ماه دوم کاهش پیدا خواهد است و با پیش بینی متخصصان رکود در بخش مسکن داریم که این مسئله بیش از شش هزار میلیارد از درآمدهای شهری را هدف قرار داده است.

فراهانی در پایان بیان کرد: وضعیت واقعا بحرانی است و پیشنهاد می کنم در جلسه فوق العاده وضعیت مالی شهرداری را بررسی کنیم چرا که چشم انداز خوبی شاهد نیستیم.

 

دیدگاه خود را به ما بگویید.