تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ فروردین ۹۷.::. ساعت : ۹:۴۰ ق.ظ
فاقددیدگاه

بر افسردگی ناشی از تعطیلات غلبه کنیم

برای اینکه بتوانیم بر اندوه ناشی از تعطیلات غلبه کنیم، یکسری راهکار‌ها وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان روز‌های تعطیل را با خوشی گذراند. بر این اساس ابتدا باید احساس خودتان را بپذیرید.

به گزارش قائم آنلاین، علت افسردگی در ایام نوروز به خودمان برمی‌گردد و می‌توانیم این افسردگی را درمان کنیم یا از آن پیشگیری کنیم. به نقل از بیتوته برای شناخت بیشتر علت افسردگی این مطلب را بخوانید.

تعطیلات نوروز را به عنوان زمان خوشحالی، استراحت و تفریح می‌شناسیم، اما یکی از تجاربی که برخی افراد در دوران تعطیلات سال نو دارند، مبحثی است که از آن به عنوان اندوه تعطیلات نام برده می‌شود؛ بنابراین باید بدانیم چطور می­‌توان با این احساس غمگینی و افسردگی ناشی از تعطیلات روبرو شد.

 

در برخی افراد این حالت بخشی از تغییرات خلقی فصلی محسوب می‌شود. به این معنی که احساس افسردگی همراه با نشانه­‌های دیگری مانند تغییر در خواب، اشتها، تمرکز و انرژی، پیش از آن و در فصل پاییز یا زمستان شروع شده است. این افراد لازم است حتما برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنند.

 

البته برای اندوه تعطیلات دلایل متعددی ذکر شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به استرس ناشی از مراسم‌ها و میهمانی­‌های نوروز، تغییر در وضعیت تغذیه و ساعات خواب و بیداری در ایام تعطیلات، شلوغی برنامه روزانه، نداشتن برنامه و موکول کردن کار‌ها و خرید‌ها به روز‌های آخر، دیدار با افرادی که آن‌ها را موفق­‌تر و شادتر می­‌بینیم، نداشتن زمان تنهایی و رسیدگی شخصی و نگرانی­‌های مالی به دلیل افزایش مخارج در ایام نوروز اشاره کرد.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت، برای اینکه بتوانیم بر اندوه ناشی از تعطیلات غلبه کنیم، یکسری راهکار‌ها وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان روز‌های تعطیل را با خوشی گذراند. بر این اساس ابتدا باید احساس خودتان را بپذیرید. اگر احساس می‌کنید شاد نیستید، حس خودتان را بپذیرید و با خودتان برای شاد بودن نجنگید. تا حد امکان سعی کنید برنامه خواب منظم و تغذیه مناسب داشته باشیدو از پرخوری بپرهیزید. شرکت در فعالیت‌های خیریه و کمک کردن به اقوام و دوستان هم می­‌تواند به شما احساس بهتری دهد. باید در تعطیلات برنامه خودتان را داشته باشید و برای انجام فعالیت‌های معمول نوروزی مانند سفر، برگزاری مهمانی و … احساس اجبار نداشته باشید. در عین حال سعی کنید با فعالیت‌های سرگرم‌کننده و لذت­‌بخش برنامه روزانه­‌تان را پر کنید. باید بدانید که ساعت‌های طولانی تنهایی و بیکاری، اندوه شما را تشدید می­‌کند.

دیدگاه خود را به ما بگویید.