تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ فروردین ۹۷.::. ساعت : ۵:۳۵ ب.ظ
فاقددیدگاه

۳ پیش‌نیاز اساسی برای حمایت از کالای ایرانی

یک اقتصاددان با بیان اینکه برای حمایت از کالای ایرانی باید نرخ تورم به صورت پایدار کنترل شود، بسترسازی دیگر را اصلاح نظام بانکی دانست و گفت: بانک‌ها باید به‌گونه‌ای اصلاح شوند که به جای رقابت در جذب سپرده در حوزه اعطای تسهیلات رقابت کنند.

به گزارش قائم آنلاین، کامران ندری در گفت‌وگو درخصوص الزامات حمایت از کالای ایرانی اظهارداشت: مهمترین اقدامی که باید در حوزه بانکی برای تولید ملی انجام دهیم، کاهش و کنترل پایدار نرخ تورم در سطح ۵ درصد است.

* کنترل نرخ تورم اولین قدم برای حمایت از کالای ایرانی

وی با بیان اینکه کنترل نرخ تورم اولین قدم برای حمایت از تولید است، افزود: در شرایط تورمی، دولت به دلیل مسئولیت‌های اجتماعی خود قیمت برخی کالاها و نرخ‌های کلیدی را کنترل می‌کند که تناسبی با نرخ تورم ندارد و همین مداخله در قیمت‌گذاری تعادل در قیمت‌های نسبی را به هم می‌ریزد و در بلند مدت دولت‌ها را مجبور به افزایش جهشی و یکباره قیمت‌ها می‌کند که این اقدامات آثار بسیار مخربی برای تولید داخلی دارد.

* شوک‌های قیمتی تخریب کننده تولید داخلی

این اقتصاددان با اشاره به افزایش جهشی و یکباره نرخ ارز و حامل‌های انرژی، گفت: این شوک‌ها قطعا به تولید ضربه می‌زند. لذا اولین اقدامی که دولت برای حمایت از کالای ایرانی باید انجام دهد _که البته بسیار سخت است_ کاهش نرخ تورم به زیر۵ درصد است.

به گفته وی هم‌اکنون هم دولت نرخ تورم تک رقمی را اعلام کرده اما همین نرخ هم نسبت به اغلب کشورهای جهان بالاست و از پایداری لازم برخوردار نیست.

* ضرورت خانه تکانی اساسی در نظام بانکی

ندری اقدام دوم برای حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی را حل عاجل بحران بانکی دانست و تصریح کرد: هم‌اکنون بانک‌ها با تنگنای مالی و نقدینگی مواجه هستند و دارایی‌ آنها متناسب با بدهی‌ها نیست. وقتی بانک‌ها در چنین وضعیتی قرار دارند، نمی‌توانند نقش کلیدی و اصلی خود را که تامین مالی تولید و مصرف‌کننده ایرانی است، به درستی ایفا کنند.

وی افزود: نظام بانکی احتیاج به خانه تکانی اساسی و کلیدی دارد زیرا در این شرایط نقش واسطه‌گری مالی و تامین کسری نقدینگی بنگاه‌ها را نمی‌تواند به خوبی انجام دهد،البته این وظیفه در چند دهه گذشته هم وجود داشته است و همیشه بنگاه‌ها با چالش تامین سرمایه در گردش مواجه بوده و هستند.

*‌بانک‌های خارجی در اعطای تسهیلات رقابت می‌کنند و بانک ایرانی در جذب سپرده

این اقتصاددان با اشاره به تفاوت بانک‌های داخلی و خارجی، گفت: بانک‌های خارجی دقیقا بالعکس عمل می‌کنند به طوری که در اغلب کشورهای خارجی رقابت بانک‌ها در حوزه اعطای تسهیلات است و در تبلیغات از مردم می‌خواهند به روش‌های مختلف تسهیلات دریافت کنند اما در ایران تبلیغات برای سپرده‌گذاری است.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد تا چه حد در حوزه بانکی مسیر را اشتباه و انحرافی طی کرده‌ایم و این نیازمند تجدید ساختار اساسی در سیستم بانکی است. باید ساختار مدیریتی و مالکیتی بانک‌ها تغییر کند که البته کار بسیار دشواری است. 

ندری تاکید کرد: بنابراین برای حمایت از تولید دو اتفاق مهم باید رخ دهد. یک کنترل تورم به صورت پایدار و دوم اینکه بانک‌ها به نقطه‌ای برسند که به جای رقابت در جذب سپرده، در حوزه اعطای تسهیلات رقابت کنند. اگر توانستیم بانک‌ها را به این مسیر ببریم بستر حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی گام برداشت.

* لزوم تعیین امتیازات و تسهیلات ویژه برای مصرف کننده کالای ایرانی

وی همچنین با بیان اینکه برای حمایت از کالای ایرانی باید مصرف کننده را در نظر گرفت، اظهارداشت: یکی از موثرترین روش‌های حمایت از کالای ایرانی کمک به کسری نقدینگی مصرف کننده ایرانی از مسیر تسهیلات بانکی با نرخ سود مناسب است.

این اقتصاددان با اشاره به ضرورت تعیین امتیاز و تسهیلات ویژه برای خریدار کالای ایرانی، گفت: کاش برای حمایت از تولید به جای مانور دادن روی شعار حمایت از کالای ایرانی، روی حمایت از مصرف کننده کالای ایرانی تمرکز می‌کردیم. مهمترین مشکل هم‌اکنون عدم تمایل مصرف‌کننده ایرانی به استفاده از کالای ایرانی است. یا به دلیل کسری نقدینگی و یا به دلیل عدم تناسب کیفیت کالای ایرانی با کالای خارجی.

* سیستم حمایت از مصرف کننده ایرانی وجود ندارد

وی ادامه داد: همچنین به خاطر نداشتن سیستم‌ها یا نظام‌هایی که بتواند از مصرف کننده حمایت کند، می‌بینیم که مصرف کننده به سمت کالاهای خارجی می‌رود زیرا به کیفیت مناسب کالای خارجی اعتماد پیدا کرده است.

ندری با بیان اینکه برای حمایت از تولید داخل باید نظام حمایت از حقوق مصرف کننده را احیا کنیم، افزود: این نظام باید احیا شود تا وقتی تولید‌کننده‌ای کالای نامرغوب ارائه می‌کند، بتواند حقوق خود را از تولیدکننده مطالبه کند.

* صداقت تولیدکننده مولفه مهمی در جلب اعتماد مصرف‌کننده داخلی است 

این کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر برخی تولیدکنندگان وانمود می‌کنند کالای تولیدی آنها کیفیت و خدمات پس از فروش مناسبی دارد اما وقتی مصرف‌کننده کالا را خریداری می‌کند، می‌بیند که این تبلیغات واقعیت نداشته است. به عبارت دیگر صداقت یکی از مولفه‌های بسیار مهم در جلت نظر مصرف‌کننده داخلی است و برای متاسفانه هیچ هم‌اکنون هیچ نهادی برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده نداریم.

 

دیدگاه خود را به ما بگویید.